Fjorden Rundt d. 28. juli 2007
|
14 dage før turen sendte formanden en mail til medlemmerne og gjorde opmærksom på turen. |
I mailen brugte han ordene ”Har I fået luftet jeres vandscooter…?”. |
Mon nogen bemærkede den lille sprogblomst fra vor kære formand – næppe mange ! |
Kl. 09.30 kørte formanden, Niels, Arne og Carlo fra Esbjerg i retning mod Oksbøl. Ved |
Jegum Sommerland holdt undertegnede klar med kamera og fik foreviget gruppen der i |
en liflig duft af brændt 2-takts olie tøffede forbi. Vejret var godt – indtil videre. |
Kort før Nørre Nebel trak sorte skyer sammen og gav regn – masser af regn - fra sig. |
Vorherre havde åbenbart læst formandens mail ! |
Midt i byens eneste rundkørsel blev der gjort holdt. På med regntøjet og på ryggen af Vespa´en igen. |
Fra Nørre Nebel gik det i styrtregn og aquaplaning mod Nymindegab, hvor Johnny tog mod os. |
Han holdt i udkanten af byen på sin flotte Gran Sport – solen var begyndt at skinne igen og livet var skønt. |
Han ledte gruppen til Nymindegab Familie Camping, hvor Ole og Søren tog imod os med varm kaffe. |
Foran Johnny´s campingvogn stod i solskin 7 Vespa´er på række. Det tiltrak både unge |
og gamle campister. Jeg må indrømme, at min knægt og jeg var kørende i en gammel |
Porsche 924 ( det var nu egentlig rart, når det regnede ). |
Regntøjet blev pakket bort og kursen sat mod Hvide Sande. Lørdag er i Vestjylland |
”skiftedagen”, hvor turister rejser til og fra sommerhusene. Denne lørdag var ingen |
udtagelse. Mange turister fik en ufrivillig og langsom start på sommerferien. De kom |
nemlig til at køre strækningen fra Nymindegab til Søndervig med ca. 60 km/t. |
Hvad sker der, når regntøjet pakkes væk – ja nemlig – regnvejr igen ! |
Gruppen stoppede på en rasteplads og tog regntøj på igen. Ole´s gamle 55´er ville ikke |
starte. Ole løb de obligatoriske 50 m, men cyklen var fuldstændig død. Lillebror Johnny |
kom til og trådte 1 gang og motoren spandt som en kat. |
Uden flere ophold kom vi og solen til Ringkøbing. I Ringkøbing var der i weekenden |
samlet mange veteranbiler og motorcykler. I Algade blev Vespa´erne parkeret og trak |
som sædvanlig nysgerrige til. At der ind imellem kom en gammel Rolls Royce eller Ford |
forbi, gjorde ikke interessen for Vespa´erne mindre. |
Formanden var denne dag en glad mand – mere end 10 % af klubben medlemmer var jo mødt op til arrangementet. |
Som det kan ses på billederne er medlemmerne ikke kostforagtere. Ikke så snart den |
sidste Vespa var stoppet, blev vi spredt for alle vinde i byen – på jagt efter mad |
Men da den værste sult var stillet, havde formanden held til at samle det meste |
af gruppen på en hyggelig restaurant – Italiensk selvfølgelig ! |
Der blev drukket kold fadøl – af de mindste glas i Ringkøbing. Som det ses på billederne, |
er glassene ikke meget større end stemplet på en PX 200. |
Arne og Søren ville en tur ned på havnen og kigge. Vi så dem ikke siden. Så hvis nogen |
møder 2 Vespa´er på Ringkøbing Havn. Så sig til dem, at vi er kørt videre …………..! |
Da tørsten og sulten var stillet, fik vi afregnet med tjeneren. Formanden som er en |
driftig mand, fik vist overtalt tjeneren til at give en omgang fadøl, hvis vi næste gang |
kørte Vespa´erne gennem hans gårdhave. |
Da vi skulle fra Ringkøbing til Stauning Lufthavn og se Veteranfly Museet, strejkede |
Ole´s Vespa igen. Ole havde samme farve i hovedet som Vespa´en – RØD. |
Ved fælles hjælp, lykkedes det at få den i gang og af sted gik det mod Stauning. |
Undervejs mødte vi rigtig mange gamle biler og motorcykler. Jeg nåede at se en sjælden |
Chevrolet Corvette Stingray. Men også mere almindelige biler som Ford Anglia og VW Boble kom kørende. |
På p-pladsen ved Stauning Lufthavn var der en stank af brændt gummi fra Johnny´s |
Vespa. En forslog, at han måtte have kørt med overlæs ( han spiste 2 ristede pølser |
m/brød og en stor portion Carbonara i Ringkøbing ). |
Carlo som er klubbens kasserer forsøgte ihærdigt, men forgæves, at modstå |
klubmedlemmernes ønske om, at få betalt indgangsbilletten til Veteran Museet. |
Alle fandt i udstillingen flyvemaskiner, som de huskede fra deres soldatertid. Carlo fandt |
en kopi af Ellehammers flymaskine – så han var også glad ;-) |
En tysk gæst fik sin livs oplevelse. Han havde i årevis været på ”jagt” efter en speciel |
flyvemaskine. I Stauning fandt han maskinen. Den blev gennemfotograferet. Han fortalte |
det til Bodil, som var museumsassistent. Hun fandt en stige og gæsten fik lov til at |
kravle ind i cockpittet – så tyskerens glæde ville ingen ende tage. |
Efter turen på museet var Johnny´s firma Alt-montage.dk vært med is efter eget valg. |
Onde tunger foreslog Ole, at han skulle have en Skildpaddeis. |
De opmærksomme læsere vil bemærke, at Carlo på turen OVERHOVEDET ikke havde |
startproblemer. Men det viste sig også, at han havde fået monteret en motor fra en PX 200 m/elstart ! |
Vi var ikke kommet langt fra Stauning Lufthavn inden næste problem opstod…… |
På billederne ses Johnny´s baghjul. Hvad er der sket – hvad kan ødelægge et dæk så meget ? |
Øverste bolt som holder bagerste støddæmper var gået løs og havde grådigt ædt af |
baghjulet. Et reservehjul blev hurtigt monteret og alle kom godt hjem. |
Næste weekend tager klubben til Syd - Østjylland. Læs mere om turen på klubbens |
aktivitetskalender. Støt op om arrangementet. Det er hyggeligt og vi skal besøge en knallertmuseeum. Lars Kingo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Måske ny klub bus? |
|