Fjorden Rundt d. 28. juli 2007

 

14 dage før turen sendte formanden en mail til medlemmerne og gjorde opmærksom på turen.

I mailen brugte han ordene ”Har I fået luftet jeres vandscooter…?”.

Mon nogen bemærkede den lille sprogblomst fra vor kære formand – næppe mange !

Kl. 09.30 kørte formanden, Niels, Arne og Carlo fra Esbjerg i retning mod Oksbøl. Ved
Jegum Sommerland holdt undertegnede klar med kamera og fik foreviget gruppen der i

en liflig duft af brændt 2-takts olie tøffede forbi. Vejret var godt – indtil videre.

Kort før Nørre Nebel trak sorte skyer sammen og gav regn – masser af regn - fra sig.

Vorherre havde åbenbart læst formandens mail !

Midt i byens eneste rundkørsel blev der gjort holdt. På med regntøjet og på ryggen af Vespa´en igen.

Fra Nørre Nebel gik det i styrtregn og aquaplaning mod Nymindegab, hvor Johnny tog mod os.

Han holdt i udkanten af byen på sin flotte Gran Sport – solen var begyndt at skinne igen og livet var skønt.

Han ledte gruppen til Nymindegab Familie Camping, hvor Ole og Søren tog imod os med varm kaffe.

Foran Johnny´s campingvogn stod i solskin 7 Vespa´er på række. Det tiltrak både unge
og gamle campister. Jeg må indrømme, at min knægt og jeg var kørende i en gammel
Porsche 924 ( det var nu egentlig rart, når det regnede ).
Regntøjet blev pakket bort og kursen sat mod Hvide Sande. Lørdag er i Vestjylland
”skiftedagen”, hvor turister rejser til og fra sommerhusene. Denne lørdag var ingen
udtagelse. Mange turister fik en ufrivillig og langsom start på sommerferien. De kom
nemlig til at køre strækningen fra Nymindegab til Søndervig med ca. 60 km/t.

Hvad sker der, når regntøjet pakkes væk – ja nemlig – regnvejr igen !

Gruppen stoppede på en rasteplads og tog regntøj på igen. Ole´s gamle 55´er ville ikke
starte. Ole løb de obligatoriske 50 m, men cyklen var fuldstændig død. Lillebror Johnny
kom til og trådte 1 gang og motoren spandt som en kat.
Uden flere ophold kom vi og solen til Ringkøbing. I Ringkøbing var der i weekenden
samlet mange veteranbiler og motorcykler. I Algade blev Vespa´erne parkeret og trak
som sædvanlig nysgerrige til. At der ind imellem kom en gammel Rolls Royce eller Ford
forbi, gjorde ikke interessen for Vespa´erne mindre.
Formanden var denne dag en glad mand – mere end 10 % af klubben medlemmer var jo mødt op til arrangementet.
Som det kan ses på billederne er medlemmerne ikke kostforagtere. Ikke så snart den
sidste Vespa var stoppet, blev vi spredt for alle vinde i byen – på jagt efter mad
Men da den værste sult var stillet, havde formanden held til at samle det meste
af gruppen på en hyggelig restaurant – Italiensk selvfølgelig !
Der blev drukket kold fadøl – af de mindste glas i Ringkøbing. Som det ses på billederne,
er glassene ikke meget større end stemplet på en PX 200.
Arne og Søren ville en tur ned på havnen og kigge. Vi så dem ikke siden. Så hvis nogen
møder 2 Vespa´er på Ringkøbing Havn. Så sig til dem, at vi er kørt videre …………..!
Da tørsten og sulten var stillet, fik vi afregnet med tjeneren. Formanden som er en
driftig mand, fik vist overtalt tjeneren til at give en omgang fadøl, hvis vi næste gang
kørte Vespa´erne gennem hans gårdhave.
Da vi skulle fra Ringkøbing til Stauning Lufthavn og se Veteranfly Museet, strejkede
Ole´s Vespa igen. Ole havde samme farve i hovedet som Vespa´en – RØD.
Ved fælles hjælp, lykkedes det at få den i gang og af sted gik det mod Stauning.
Undervejs mødte vi rigtig mange gamle biler og motorcykler. Jeg nåede at se en sjælden
Chevrolet Corvette Stingray. Men også mere almindelige biler som Ford Anglia og VW Boble kom kørende.
På p-pladsen ved Stauning Lufthavn var der en stank af brændt gummi fra Johnny´s
Vespa. En forslog, at han måtte have kørt med overlæs ( han spiste 2 ristede pølser
m/brød og en stor portion Carbonara i Ringkøbing ).
Carlo som er klubbens kasserer forsøgte ihærdigt, men forgæves, at modstå
klubmedlemmernes ønske om, at få betalt indgangsbilletten til Veteran Museet.
Alle fandt i udstillingen flyvemaskiner, som de huskede fra deres soldatertid. Carlo fandt
en kopi af Ellehammers flymaskine – så han var også glad ;-)
En tysk gæst fik sin livs oplevelse. Han havde i årevis været på ”jagt” efter en speciel
flyvemaskine. I Stauning fandt han maskinen. Den blev gennemfotograferet. Han fortalte
det til Bodil, som var museumsassistent. Hun fandt en stige og gæsten fik lov til at
kravle ind i cockpittet – så tyskerens glæde ville ingen ende tage.
Efter turen på museet var Johnny´s firma Alt-montage.dk vært med is efter eget valg.
Onde tunger foreslog Ole, at han skulle have en Skildpaddeis.
De opmærksomme læsere vil bemærke, at Carlo på turen OVERHOVEDET ikke havde
startproblemer. Men det viste sig også, at han havde fået monteret en motor fra en PX 200 m/elstart !

Vi var ikke kommet langt fra Stauning Lufthavn inden næste problem opstod……

På billederne ses Johnny´s baghjul. Hvad er der sket – hvad kan ødelægge et dæk så meget ?

Øverste bolt som holder bagerste støddæmper var gået løs og havde grådigt ædt af
baghjulet. Et reservehjul blev hurtigt monteret og alle kom godt hjem.
Næste weekend tager klubben til Syd - Østjylland. Læs mere om turen på klubbens

aktivitetskalender. Støt op om arrangementet. Det er hyggeligt og vi skal besøge en knallertmuseeum.

Lars Kingo.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måske ny klub bus?